torsdag 27 augusti 2009

Göteborgarna ligger lite efter

Efter en hyffsat god sömn så startade jag upp åbäket och körde in i Västhamnen i Helsingborg i morse.
Det är inte sådär värst ofta jag besöker den hamnen, men jag blir alltid lika imponerad av serviceandan och effektiviteten som dom anställda där har.
Eftersom jag är där så sällan så hinner dom alltid ändra något mellan gångerna, så också vid dagens besök. Jag frågade därför en av dom anställda hur det fungerade nuförtiden och fick ett mycket vänligt och pedagogiskt svar.
Frågar man någon i Göteborg om hur man ska göra slutar det oftast med att man får skäll och blir idiotförklarad för att man inte känner till rutinerna, man brukar ju ändå fråga just för att få veta hur rutinerna är, men inte i Gbg, för där tar dom för givet att man redan vet det.
En annan sak som imponerar i Helsingborg är hur fort dom "vänder" bilarna. I gbg får man först stå på något som ska likna en asfalterad plan i 1 timme, sedan ska man stå 20 minuter i en lite kö inne i hamnen för att till sist stå 45-60 minuter i en ruta och vänta på en gränsletruck. I Helsingborg fick jag ta en promenad på 50 meter, lämna in två lappar, köra in i en fil där två truckar väntade och sedan bara vända om och köra ut igen. Detta tog ungefär 10 minuter.
Nu är kanske inte jämförelsen riktigt rättvis eftersom hamnen i gbg omsätter en mycket större mängd containrar på en dag, men samtidigt så kan man ju tycka att det borde gå att få ett lika smidgt flöde i Gbg om bara viljan hade funnits hos dom som arbetar där. Förhoppningsvis kan den privata aktör som ska ta över råda bot på detta.

Nåväl, efter det korta besöket i Helsingborg så vändes näsan mot Gbg igen. Det var lite lugnt med körningar så jag ägnade två timmar åt att ljuga lite uppe på kontoret och ta en dusch, sedan körde jag två lass med tomburkar från hamnen till depå innan jag lyfte upp det jag har på nu.
Nu står jag Oskarshamn där jag ska lasta imorgon, sedan hoppas jag på att hamngubbarna kan göra det dom ska imorgon så jag får komma hem och fira helg med familjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar