onsdag 16 september 2009

TIA gör det igen

Hej alla
Fick ett mail vidarebefodrat idag från en medlem i TIA. Jag tänkte att jag skulle lägga ut det här och komma med lite egna kommentarer om det som skrivs.
Jag ber er bortse från eventuella stavfel osv, men det är som ni nog förstår inte jag som har skrivit det.
Här kommer mailet iaf:

"En medlem i TIA som hade 6 anställda och skrivet avtal med dom på en lön som gav 25,000 i månaden EFTER skatt vilket inte är dåligt i dessa tider blev utsatt för en kupp av sina anställda och med hjälp av transport. Dom anställda gick av någon obegriplig anledninng till facket och begärde avtalsenliga löner(nu när till o med Saab o Volvo mm. godkänner lönesänkningar för att behålla jobben) trots den goda månadslön dom hade. Transports avdelning i Växjö hängde på med en gång, slog sig för bröstet och krävde avtalslön till dessa mindre begåvade chaufförer, och om detta inte skedde så skulle facket sätta bolaget i konkurs!!!!???!! Förvånad? Lugn det kommer mer. Vår medlem kunde inte gå med på detta då han ansåg att det fanns ett skrivet avtal med honom och dom anställda,så det han fick göra var att sparka chaufförerna,lämna tillbaka 6 bilar,betala avtalsenliga löner rektoartivt plus skatter,arbetsgivaravgifter,avställningarna av bilarna, Något som i slut änden kostade honom 1,5 MILJONER.Kontenta av detta : Åkaren får en JÄTTE ekonomisk smäll och kan inte behålla dom jobb han hade,chaufförerna är arbetslösa(hoppas jag). VAD VANN TRANSPORT PÅ DETTA???! Dom ville inte förhandla,dom HOTAR med konkurs och detta gör dom i dessa tider.Frågsn uppstår genast, vem tar nu dessa uppdrag??VARFRÖR tar inte transport tag i dem åkerier som utnyttjar fattiga chaufförer ifrån gamla öst och sätter dom i blockad eller ännu hellre ta bort deras transport tillstånd då detta är att utnyttja en människa i utsatt läge för egen vinnings skull. HEDER till vår medlem Andreas Juhlin,och han kamp för han rullar ännu tillsammans med sin bror Kristoffer . Detta har jag pratat med om till TV4 , Expressen,Proffs, Trailer,Aftonbladet, som jag sa detta kommer INTE gå omärkt förbi. VAD TYCKER DU??? Skriv på forumet och ge din mening,mendu , INGA namn än så länge då vi vill ta detta åt rätt håll. MvH Tommy Vordf TIANORDIC"

Jag blir jävligt kluven när jag läser detta, för det första så har ju uppenbarligen åkaren och chaufförerna kommit överrens om vad som gäller, dessutom lär ju samtliga chaufförer ha skrivit under ett papper där det anges vad lönen är och hur den beräknas, men det förtar ju inte det faktum att killarna har rätt till avtalsenlig lön. Däremot är det säkert så att situationen hade kunnat lösas på ett för samtliga inblandade smidigare sätt, utan att facket hade behövt lägga sig i.
Dessutom innehåller mailet en rad felaktigheter, tex:
*Facket ska ha hotat med att begära åkeriet i konkurs. Facket KAN inte begära ett företag i konkurs så länge dom anställda får ut sina löner, och det verkar ju trots allt som att löner har betalats ut, alltså är det antingen ett skrämskott från fackgubbarna eller också ljuger åkaren om detta för att vinna lite sympatier.
* Facket har ingen möjlighet att dra in trafiktillståndet för ett åkeri. Trafiktillståndet utfärdas av länsstyrelsen i det län där åkeriet är baserat, och facket kan inte styra vilka som ska ha tillstånd och vilka som inte ska ha det.
* Det är inte SAAB och Volvo som har "gått med" på lönesänkningar, det är fackförbundet IF-Metall som har gjort den överrenskommelsen för att rädda jobben för sina medlemar.

Dessutom talar Vice Ordförande Gårdhed mot sig själv i detta fallet. Han brukar vara ganska kvick att kritisera åkerier som använder chaufförer från tex Polen, eftersom han anser att dom dumpar lönerna och därmed förstör för övriga inom branschen. Men nu handlar det ju faktiskt om att han är arg för att ett gäng låglönechaufförer har begärt det som Gårdhed strävar efter, nämligen att få lön enligt Transports avtal.
Nu råkar det ju visserligen vara så att chaufförerna var Svenska och inte medlemar i det legendariska TIA, men hur hade han reagerat om det hade varit ombytta roller?
Tänk om chaufförerna hade varit medlemar i det legendariska TIA och inte åkaren, då hade han garanterat hängt ut åkaren som oseriös eftersom han när chaufförerna begärde att få lön enligt avtal sparkade dom.
Gårdhed gräver en grop åt TIA, och för varje gång han uttalar sig så blir den allt djupare. Kan ingen vettig medlem se till att han blir petad från posten som vice ordförande så att TIA kan sluta framstå som en patetisk kappvändarförening för bittra föredettingar och "det var bättre förr"-typer, utan dom kan börja agera på allvar för att göra något vettigt för branschen.
Som en liten parantes kan jag nämna att det klagades på TIAs forum över att medlemar hade svårt att få sin rabatt på Rastas ställen, om dom skaffar ett Rasta-kort (gratis) så behöver dom inte stå i kassan och tjaffsa om sin dyrköpta rabatt.

Jaja, det var allt för denna gången, men det lär dyka upp mer i denna frågan som kan vara värt att kommentera.

1 kommentar:

  1. Jamen att du bara orkar ödsla tid på pajasen Gårdhed Han jobbar hoss en dansk åkare som har sänkt lönerna med 30% för samtliga schaffisar och har polacker och rumäner på hälften av bilarna DET skriver han aldrig om , däremot så startar han en sida på facebok som hetter nordiska schafförer på nordiska bilar. På tias hemsida hyllar han sin åkare som en mycket bra åkare fast han representerar allt som Gårdhed är emot en mycket märklig man är det. mvh Mikael bergman. Ps hans åkare heter orla christensen og sönner AS en riktig skurk . DS

    SvaraRadera