söndag 20 september 2009

En helg i Markaryd

I Fredags bar det av, det var dags för firande att Cosmo Trucks har tagit över försäljningen av DAF i Sverige. Eftersom den försäljare som jag har köpt MAN av numera säljer DAF blev jag inbjuden till detta evenemang. Det var en otroligt lyckad tillställning, med mycket öl, god mat och intressanta människor att diskutera med. Man har ju vissa illusioner om hur folk ska vara, det cirkulerar ju en ständig ström av rykten runt vissa åkerier, dess ägare och deras anställda, och därför är det extra kul när man får sina förutfattade meningar (oftast baserade på rykten) krossade.
I mitt fall gäller det Kalle och Yvonne Andreasson som äger och driver det (ö)kända Andreassons Åkeri i Veddige, ett företag som har legat i framkant när det gäller innovativa lösningar för att få bra lönsamhet i sitt företag. Jag hade en ytterst givande diskussion bla om dessa "branschfrälsare" med en av ägarna och det är alltid kul att få veta hur saker förhåller sig, speciellt när det visar sig att en av dom som starkast jobbade för att få bort åkeriet själv har jobbat där, men blev tvungen att sluta pga sammarbetsproblem:D.
Eftersom jag vet att iaf Yvonne numera läser här så vill jag passa på att tacka för en trevlig kväll och önska lycka till med den fortsatta driften av ett av Sveriges största och antagligen mest lönsamma dragbilsåkerier.

MF Truckcenter i Markaryd heter numera Cosmo Truckcenter och ägs av Holländska Cosmo Trucks som 2008 omsatte 540 miljoner EURO och hade en vinst på drygt 240 miljoner EURO. Med andra ord är det ett företag med starka ekonomiska resurser som tar över förs'ljningen av DAF i Sverige, och om deras VD lyckas med sin vision så kommer såväl Scania som Volvo att få det tufft, DAF har en jättebra produkt och nu när servicenätet ska byggas ut för att bli helt rikstäckande så kommer det inom 3-4 år inte längre finnas några riktigt hållbara argument för att köpa dom dyrare Svenska märkena.
Fredagen var dagen fylld av festligheter, ett antal personer höll föredrag om olika saker, och mest intressant var den Holländska kvinnan som höll ett föredrag om nätverkande, något som genomsyrade hela kvällen, det var helt enkelt kvällen då nya kontakter knöts, och förutom det jag redan nämnt så fick jag kontakt med ett flertal intressanta företagare, såväl Svenska som Holländska, och på något sätt ska jag försöka jobba vidare med några av dom.
Efter lite (med betoning på lite) sömn på ett hotell så var det på Lördagen dags för en liten branschmässa och provkörning av hela modellprogrammet. Jag provkörde en puscherdragare med största motorn och växlingsautomatik i, ett mycket potent ekipage var det.

Nåväl, egentligen har jag endel att skriva om vännerna i TIA också, men jag sparar det till nästa inlägg, det får räcka med detta för denna gången.
Tills nästa gång, ha det så bra och kör lungt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar