tisdag 21 april 2009

Smått och gott

Står i Tibro nu, ska lossa båda burkarna här imorgon, så det lär bli en heldag här. LBC där den ena ska lossas brukar ju inte direkt jobba ihjäl sig när dom lossar. Annars har det varit en bra dag, lite kallt i Kristinehamn i morse, men det spelar ju ingen roll när man sitter i värmen. Hade lossningstid 0830 inne på Bofors, men fick inte backa till förrän 0930, så den fria timmen var slut innan dörrarna ens var öppnade.

Det stora modeordet i transportbranschen är cabotage, eller rättare sagt olagligt cabotage. Cabotage är när utländska bilar kör inrikesgods i ett annat land. tex Polska bilar kör gods mellan Göteborg och Stockholm. Detta är tillåtet under en begränsad tid, max 10 dagar under en 30 dagars period är det som gäller. Är bilen här längre blir det olagligt cabotage, ett brott som ger dagsböter i klass med ett Happy Meal om dagen.
DSV är den speditör som av vissa branchorganisationer utpekas som den största boven när det gäller olaglig cabotagetrafik, men personligen tycker jag att den speditörs trailar som man oftast ser efter Bla Polska dragbilar är DHL. Men om detta pratas det väldigt tyst, varför vet jag inte, men det finns säkert en bra anledning, jag har mina små aningar.

Jaja, det får räcka för idag, imorgon ska jag försöka ta några dagsfärska bilder och visa här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar