onsdag 6 maj 2009

Bra flyt idag

Körde igång vid halv åtta-tiden i morse efter en god natts sömn. Lossningen i Finnerödja gick riktigt bra idag och en timme efter ankomst var båda burkarna tömda och näsan vändes mot äckliga Göteborg igen.
Fick ny körning direkt, ska lasta på två ställen i Karlstad imorgon så efter ett snabbt besök i hamnen (det låter otroligt, men det stämmer faktiskt) och en dusch uppe hos speditören så bar det av.
Lagom när jag kom fram till Grums var körtiden slut så det var bara att svänga in på rasta och nattparkera., och här står jag nu.

En lite lustig grej som jag upptäckte igår är att på tidningen Trailers hemsida annonserar det numera hatade Danska åkeriet Frode Laursen (FL) efter åkerier som vill köra åt dom. FL har hamnat på tapeten eftersom dom vann ett anbud på ICAs mellantransporter, detta har körts med Polska dragbilar och svenskreggade Linkar, antagligen en lösning för att komma igång med trafiken. (Trailer har tillsammans med den ganska usla branschtidningen PROFFS publicerat Frodekritiska artiklar, men som vanligt var väl annonsintäkterna viktigare, frågan är hur objektiva Trailers artiklar i ämnet kommer vara fortsättningsvis). För detta tilltag har FL blivit anmälda för olaglig cabotagetrafik, rätt eller fel, det vet jag inte utan det blir något som rätten får avgöra. Det skulle vara intressant att veta hur många av dom Svenska åkare som har gapat högst om FLs trafik som tar chansen att få in en fot och få full beläggning på sina bilar nu, det är ju inte direkt överskott på körning i dagens läge.
"Mannen med för mycket fritid" och hans svans av branschräddare var väldigt aktiva och försökte få folket med sig på någon form av korståg mot FL, men nu verkar han ha krupit tillbaka under sin lilla sten och återigen är det märkligt tyst, antagligen är det "stora grejer pågång".

Jaja, det var allt för idag, mer kommer imorgon.

2 kommentarer:

  1. Det är även "märkligt" att Heidi Bodensjö är så tyst ang. DHL:s illegala cabotage-trafik, samtidigt som att hon är så kritisk mot andra speditörer... Men man biter väl kanske inte gärna den hand som föder en, även om man säger sig jobba för branschens bästa..? Dubbelmoral någon?

    SvaraRadera
  2. Äckliga GBG..Hmmm...Då tycker jag hålan jag just nu står i och har min 45min rast e mycket värre än Götet..Nå ja..Vart som du lite fundersam vad det gällde FL:s annons på trailer.se...Var osså förvåndad då jag bläddra i pappersbilagan av Trailer och fick syn på en annons att Lidl också dom sökte ekipage..Var det inte dom som också dom hade utlandsreggade bilar i trafik..?

    SvaraRadera